-
خلق فروش حرفه ایی
دوشنبه 2 تیر 1399 23:42
خلق فروش حرفه ایی این مطلب به طور تخصصی مرتبط به حوزه فرش نیست ولی عامل مهمی برای بقای هر صنعت و کسب و کاری است ، موضوع در خصوص فروش و بازاریابی است که نه تنها برای صنعت و هنر فرش مناسب است بلکه راهگشای مشکلات تخصصی در حوزه بازاریابی و سیستمهای فروش در این صنعت می باشد . من پیشنهاد میکنم دوستان فعال در این حوزه در...
-
نمادها (قسمت اول )
جمعه 27 اسفند 1389 00:46
نمادها نمادها مجموعه بسیار گستردهای را زیر پوشش دارند . از سادهترین و ابتداییترین آنها شروع میکنیم و به پیچیدهترین و عمیقترین آنها میرسیم . این نمادها ، بخصوص در قالیهایی که دارای نقوش منظم هستند ، بسیار زیادند . از بین نمادهای ساده ، نمادهایی را داریم که ملهم از زندگی ایلیاتی هستند و از یک یا چندین قسمت ، که...
-
آرایش و نقش طبیعی
جمعه 27 اسفند 1389 00:24
آرایش و نقش طبیعی در قالیهای دو قرن پیش مشرق زمین-که موضوع بررسی ما میباشد-دو مقوله را میتوانیم از یکدیگر تشخیص دهیم که عبارتند از قالیهایی با نقش ملهم از طبیعت و قالیهایی که دارای نقوش هندسی هستند . این تقسیم بندی به عناصری که در هریک از دو مقوله وجود دارند و قطعاً در هر دو حالت همانند میباشند ، مثل عناصر گیاهی...
-
نقشها و نمادها
جمعه 27 اسفند 1389 00:18
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 نقشها و نمادها مقبولیت عام و گسترش قالی کرهای در مغرب زمین پدیدة شگفتانگیزی را تشکیل میدهد که بیش از 700 سال است تداوم دارد . بدون هیچ نوع تردیدی ، میبایست این پدیده را در رابطه با نقوش تزیینی این قالیها دید و علت آن را میتوان در این...
-
نقوش تصویری
چهارشنبه 17 شهریور 1389 12:18
نقوش تصویری به تحقیق میتوان گفت که قالیچههای تصویری یا عکسی در طی دو سدهی اخیر بخش خاصی از طرحهای قالی ایرانی را به خود اختصاص دادهاند . پرویز تناولی از جمله افرادی است که به این موضوع توجهی خاص نشان داد و مطالب مفصلی از تاریخ تصویرسازی و تصویر بافی در ایران گرد آورد که بخش اعظم مطالب این بخش نتایج یافتهها و...
-
نگاهی به تاریخچه و دلایل نفوذ شیوههای اروپایی (فرنگی) در آثار و
چهارشنبه 17 شهریور 1389 12:12
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 نگاهی به تاریخچه و دلایل نفوذ شیوههای اروپایی (فرنگی) در آثار و هنرهای ایران به ویژه نقاشی همانگونه که در سطور قبل نیز گفته شد نفوذ انواع طرحهای گل فرنگ به هنرهای ایرانی از قرن یازدهم هجری به بعد قابل بررسی است و انعکاس آنها برروی طرحهای...
-
ادامه تحلیل برنقوش و فرش ایران (قسمت سوم)
یکشنبه 13 تیر 1389 00:43
ادامه تحلیل برنقوش و فرش ایران سیروس پرهام دربررسی کتاب قالیهای ایرانی ، اثر مایکل هیلمن که آن را پنجمین کتابی میداند که تاکنون فرششناسان مغرب زمین به استقلال و به طور اخص دربارهی قالی ایرانی به چاپ رساندهاند ، در بررسی فصول چهارم و پنجم کتاب مذکور به به ترتیب با عنوانهای «سمبولیسم در طرح و نقش قالی ایرانی معاصر»...
-
ادامه تحلیل برنقوش و فرش ایران (قسمت دوم)
دوشنبه 7 تیر 1389 20:51
ادامه تحلیل برنقوش ...... یکی از این آثار مقابل تاریخ مربوط به عصر نوسنگی در منطقهی «شتل هویوگ» ترکیه واقع در جنوب قونیه است و طرفداران منشأ ترکی فرش برروی این آثار بسیار کار نمودهاند . یک گروه کاملاً مجهز ، متشکل از باستانشنان ، فرششناس ، پژوهشگران و استادان دانشگاه به سرپرستی جیمز ملارت (James Mellart) در مورد...
-
از مجله هالی
چهارشنبه 8 اردیبهشت 1389 11:16
STHLM STHLM An exhibition in our Sibyllegatan 35 Gallery Stockholm November 13 - December 6, 2008 The exhibition is extended until Dec. 20 39 paintings depicting Stockholm. The paintings span from 1880 to 1970 and include works by the artists Erik Abrahamsson, Artur Bianchini, Frans Wilhelm Odelmark, Jan B Pospisil,...
-
نقوش فرش ایران(قسمت ۹ ) تلفیقی،عشایری،هندسی+ تحلیل برنقوش
جمعه 20 دی 1387 12:31
گروه 17-طرحهای هندسی همانگونه که از نام طرحهای این گروه پیداست ، کلیه نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویهدار به وجود میآیند . مهمترین انواع طرحهای هندسی عبارتند از : هندسی کف ساده ، هندسی جوشقان ، هندسی خاتم شیراز ، هندسی لچک و ترنج و هندسی قابی . گروه 18-طرحهای ایلی و عشایری ا ین طرحها عموماً...
-
)The Palmetto) Natural Dyes
پنجشنبه 5 دی 1387 16:11
The Palmetto Quarterly Magazine of the Florida Native Plant Society · Vol. 13, No. 3 · fall summer 1993 N atural Dyes From Florida Native Plants By Elizabeth Smith (drawings by the author) Use of dye s may have all started when early men and women noticed the Berry stains on their fingers, and went from there to...
-
نقوش فرش ایران - طرحهای محرابی،محرمات(قسمت ۸ )
پنجشنبه 14 آذر 1387 13:20
گروه 15-طرحهای محرابی طرح اصلی در این گروه برمبنای محراب است . همان مکانی که در مساجد ، مکان نمازگزار امام جماعت است . در این طرحها معمولاً محراب را با تزییناتی از قبیل قندیل ، گلدان و حتی درختچههای کوچک میپوشانند و گاه دو طرف محراب را با ستونهای بزرگی که سقف محراب برروی آن قرار دارد نشان میدهند . انواع طرحهای این...
-
نقوش فرش ایران (قسمت هفتم ) قابی- گلدانی - ماهی درهم ( هراتی )
پنجشنبه 16 آبان 1387 14:15
گروه 12- طرحهای قابی (خشتی) متن فرش در این طرحها به قسمتها یا قابهای مختلفی تقسیم گشته که به طور منظم درکنار هم قرار دارند و در داخل هرقاب با گل و برگهای مختلفی تزیین شده است . معروفترین طرحهای قابی عبارتند از : قابی بختیار و قاب قرانی . گروه 13-طرحهای گلدانی ویژگی اصلی این طرح وجود یک یا چند گلدان در اندازههای مختلف...
-
نقوش فرش ایران - طرحهای گل فرنگ (قسمت ششم )
پنجشنبه 9 آبان 1387 12:33
گروه 11-طرحهای گل فرنگ کلیه طرحهای این گروه برمبنای گلهای طبیعی بویژه گل رز با رنگهای بسیار روشن نظیر زرد ، آبی و سرخ میباشد . انواع طرحهای گل فرنگ عبارتند از : گل فرنگ بیجار ، گل فرنگ دسته گلی ، گل فرنگ گل و بلبل ، لچک و ترنج گل فرنگ ، افشان گل فرنگ و … نقوش گل فرنگ (گل رز) و گل سرخ ایرانی در فرش ایرانی در مورد...
-
نقوش فرش ایران (قسمت 5 ) ،طرحهای بته - درختی- ترکمن- شکار گاهی
چهارشنبه 24 مهر 1387 15:12
بته نقش «بته میری» نیز یک نقش بسیار متداول است و احتمالاً این نقش نیز به یکی از مذاهب قدیمی مریوط میگردد . در قالیهای سرابند ایران و در بعضی از قالیهای صحنه ، این نقش تنها نقش تزئینی را تشکیل میدهد که به تعداد خیلی زیادی تکرار میشود . در قالیهای خراسان ، کرمان ، شیراز ، افشار ایران و در تعدادی از قالیهای قفقاز...
-
نقوش فرش دستبافت ایران (قسمت 4 )، طرحهای بتهای (بته جقه)
چهارشنبه 24 مهر 1387 15:00
گروه 7-طرحهای بتهای (بته جقه) کلیه طرحهای این گروه برمبنای کاربرد بته جقه است و به انواع و اقسام مختلف به تزیین متن و حاشیه فرش با بته جقهها میپردازند . انواع مختلف طرحهای بته جقهای که هریک به گونهای شیوه یافتهاند عبارتند از بته میری ، بته خرقهای ، بته قلمکار ، بته کردستانی و … نقوش بتهای (بته جقه) در مورد این...
-
نقوش فرش ایران (قسمت ۳) طرحهای اقتباسی و افشان و واگیره ای
شنبه 20 مهر 1387 13:06
گروه 4-طرحهای اقتباسی گفته میشود اغلب طرحهای این گروه شباهت زیادی با طرحهای فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه و حتی سایر کشورها دارد و به همین دلیل آنها را اقتباسی مینامند مانند طرحهای معروف به قفقازی و گوبلنی . نقوش اقتباسی همراه با این نام معمولاً دو گروه از طرحهای فرش مورد نظر بوده است . 1-نقوش قالیهای قفقا...
-
نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن (قسمت ۲ )
شنبه 20 مهر 1387 13:02
گروه 1- طرحهای آثار باستانی و ابنیه اسلامی کلیهی طرحهایی که ملهم از نقوش و اشکال تزیینی بناها ، عمارات و کاشیکاریهای آنها میباشند در این گروه جای دارند . البته طراحان فرش در برخی از طرحهای اصلی نقوش این بناها حسب سلیقهی خود تغییراتی را وارد نمودهاند اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملاً حفظ گردیده...
-
مقدمه ای بر نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن (قسمت ۱ )
شنبه 20 مهر 1387 12:58
مقدمه ای بر نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن نقوش فرش ایران و نگارههای تزیینی آن و از همه مهمتر مفاهیم بنیادی و شاید هم راز آمیز آنها ، از جمله مباحث تخصصی فرش ایران میباشد که در طی چند دههی اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است . در خصوص طبقه بندی صحیح و اصولی فرش ایران و همچنین مبانی بنیادی آن تا چند سال اخیر...
-
عالم تخیل یا سنت (قسمت دوم )
یکشنبه 7 مهر 1387 13:07
نقش ها و نماد ها : آیا آن زمان که هنرمند سنتی ما نمادهایش را در فرش می نگارد از نگار های سنتی گذشتگانش استفاده می کند ؟ یا اینکه در خیال پردازی خود غوطه ور شده و نقش ها و نماد هایش را از آنجا می چیند ؟ آیا هنر فرش ما تصدیق کننده گفته های کاندنسکی است که می گوید (( هنر ایرانی هنری ایستا است، چون همچنان زیر نفوذ قواعد و...
-
عالم تخیل یا سنت (قسمت اول)
پنجشنبه 4 مهر 1387 11:47
عالم تخیل یا سنت این مقاله شامل دو بخش است ،که در بخش اول به بررسی ماهیت نگاره ها و رنگ بندی های فرش با نگاهی دیگر و دیدی والاتر می پردازیم . در این بخش رنگبندی فرش های سنتی از دید روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و دلائل دیگر تحت نفوذ این دید قرار می گیرند .نگاره ها و نماد های سنتی نیز با بیانی جدید با همان دید مطرح...
-
اولین رنگزاهای حیوانی(قسمت سوم )
دوشنبه 1 مهر 1387 16:24
۲- رنگزای کرمس: رنگزاهای قرمز با منشاء جانوری از لحاظ تاریخی دارای اهمیّت هستند. در قرون وسطی رنگ قرمزی که از حشرات بدست می آمد دارای همان اهمیّتی بود که ارغوانی امپراطوری در دوران باستان داشت این ماده رنگزا کرمس نام دارد. این حشرات با زحمت و تلاش فراوان از برگهای درخت بلوطی که از آن تغذیه می کردند جمع آوری می شدند...
-
اولین رنگزاهای حیوانی (قسمت دوم )
دوشنبه 1 مهر 1387 16:16
رنگزاهای حیوانی در عهد باستان : 1 - صدف ارغوانی : رنگ ارغوانی در عهد باستان عمدتاً از گونه صدف بدست می آید. تکه هایی از لباس ارغوانی که از حفاری های یک آرامگاه یونانی بدست آمده، گواهی بر قدمت این رنگ است. فینیقیّه و پایتخت آن شهر تیر به عنوان مرکزی برای تهیه فام ارغوانی از دو نوع صدف موجود در دریای مدیترانه شناخته شده...
-
اولین رنگزاهای حیوانی (قسمت اول )
شنبه 30 شهریور 1387 23:03
اولین رنگزاهای حیوانی در این مقاله ابتدا طبقه بندی رنگزا های طبیعی بر مبنای روش کاربرد شان بیان گردیده است . سپس اولین رنگزا های طبیعی مورد استفاده با منشاء حیوانی بررسی گردیده اند دو رنگزای حیوانی که دارای اهمیت تاریخی می باشند ، صدف ارغوانی و رنگزای کرمس هستند. در این مقاله ، دو رنگزای فوق معرفی و بررسی گردیده اند....
-
شنیدنیها
شنبه 30 شهریور 1387 21:10
بزرگترین موزه فرش کشور بزرگترین موزه فرش کشور در تبریز به بهره برداری می رسد.رئیس اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: این موزه با زیربنای ده هزار مترمربع در جنب مسجد کبود و مجتمع تجاری ابریشم تبریز ایجاد خواهد شد. رضا عبادی ، اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل و بهره برداری از آن را که از محل...